Saturday, December 10, 2011

Creatures great and small.



If you scan the web, you will find that many churches now are holding blessing services for pets. The usual date for this is the Sunday nearest the fourth of October, which is St. Francis of Assisi’s day. Some sites on the web give a complete liturgy and order of service for the blessing. One site describes the progress to the altar, of horses and dogs, parrots, pigs, and well why not, monkeys. This is of course controversial. Are we just blessing as we would bless the corn, or the harvest? Or are we going much further than that and saying that we recognize that animals have an immortal soul and that one day we will be together again in another place? I have read the work of some very learned theologians that define what is meant by a soul. They argue that the bible makes it clear that God created man in his own image and therefore he has an immortal soul. I am of course making the point very briefly. They argue from this that animals cannot have a soul because they were not created in the likeness of God. I consider this to be a very spacious argument. Well of course a couple of points arise. One is that I don’t find anywhere in the scriptures where it tells us that you must be created in the likeness of God to have a soul. The argument becomes even more tenuous when you realize that we, the human race are descended from Monkeys. Now there is no doubt about that one. If we have an immortal soul we inherited from our beloved friend the Ape. I say go with confidence to a service of blessing for our pets, monkeys in particular, in the sure knowledge that we will meet again in the kingdom of the hereafter.
I love the reasoning in the Fitzgerald translation of the Omar Khayyam Paragraphs 61 and 62. Where it says and I quote:

There said another, surely not in vain
My substance from the common earth was ta’en
That he who subtly wrought me into shape
Should stamp me back to common earth again.

Another said, why ne’er a peevish boy
Would break the bowl from which he’d drank in joy
Shall he that made the vessel in pure love
And fansy, in an after rage destroy?

34.9 And some of the people said, This man careth for all creatures, are they his brothers and sisters that he should love them ? And he said unto them, Verily these are your fellow creatures of the great Household of God, yea, they are your brethren and sisters, having the same breath of life in the Eternal.
34.10 And whosoever careth for one of the least of these, and giveth it to eat and drink in its need, the same doeth it unto me, and whoso willingly suffereth one of these to be in want, and defendeth it not when evilly entreated, suffereth the evil as done unto mefor as ye have done in this life, so shall it be done unto you in the life to come.
Sábado, 10 de diciembre 2011
Criaturas grandes y pequeñas.
Si explora la web, usted encontrará que muchas iglesias ahora tienen los servicios de bendición para las mascotas. La fecha habitual para esto es el primer domingo de octubre, que es el día de San Francisco de Asís. Algunos sitios en la web dan una liturgia completa y el  servicio para la bendición. Un sitio describe los progresos realizados hasta el altar, de caballos y perros, loros, cerdos, etc., ¿por qué no, los monos. Esto es, por supuesto, controversial. ¿Es sólo la bendición como la del  maíz, o la cosecha? ¿O vamos mucho más allá y decir que reconocemos que los animales tienen un alma inmortal y que un día estaremos juntos de nuevo en otro lugar? He leído la obra de algunos teólogos muy preparados para definir qué se entiende por un alma. Ellos argumentan que la Biblia deja en claro que Dios creó al hombre a su imagen y por lo tanto tiene un alma inmortal. Por supuesto, estoy haciendo el punto muy brevemente. Ellos argumentan que los animales no tienen alma, porque no fueron creados a imagen de Dios. Considero que se trata de un argumento muy amplio. Bueno, por supuesto, un par de puntos a surgir. Uno de ellos es que no encuentro el lugar en las Escrituras donde se nos dice que debe ser creado a imagen de Dios para tener un alma. El argumento se vuelve aún más tenue cuando te das cuenta de que nosotros, la raza humana desciende de los monos. Ahora no hay duda sobre eso. Si tenemos un alma inmortal que hemos heredado de nuestro querido amigo el mono. Yo digo acude con confianza a un servicio de bendición para nuestras mascotas, los monos, en particular, con la certeza de que nos reuniremos de nuevo en el reino del más allá.
Me encanta el razonamiento en la traducción de Fitzgerald de los párrafos de Omar Khayyam 61 y 62. Donde dice y cito:
No, dijo otro, seguramente no es en vano
Mi fondo de la tierra común está en
Que el que sutilmente me ha forjado en forma
En caso de sello me regreso a la tierra común de nuevo.
Otro dijo, ¿por qué nunca el niño malhumorado
Rompería el recipiente del que había bebido con  alegría
Se lo que hizo que el buque en el amor puro
Y fansy, en una rabia después de destruir?


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